اطلاع راه های تماس
و مشاوره با وکیل
 
ساعات کاری دفتر
9:00 تا 18:00
مطالب و مقالات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 24 تیر 1399
آشنایی با انواع تقسیم بندی طلاق

 آشنایی با انواع تقسیم بندی طلاق

طلاق اصلی ترین و مهم ترین راه انحلال عقد ازدواج است و به انواع مختلفی تقسیم می شود. طلاق ذاتاً و قانوناً یک عمل حقوقی یکطرفه (ایقاع) است و اراده یک نفر که زوج باشد برای وقوع آن کفایت می کند اما تحت شرایطی بر اساس قاعده الحاکم ولی المتنع، زن نیز می تواند از دادگاه تقاضای طلاق بنماید. تشخیص هر یک از انوع طلاق می تواند به ما در تشخیص احکام طلاق کمک کند.

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4948

 

انواع طلاق از جهت قابلیت رجوع

بر اساس ماده 1143 قانون مدنی ایران طلاق از جهت قابلیت رجوع و یا عدم آن  بر 2 نوع تقسیم می شود :

 

1- طلاق بائن

در طلاق بائن برای مرد حق رجوع وجود ندارد و تمام آثار زوجیت پس از جاری شدن صیغه طلاق از بین می رود.

 

انواع طلاق بائن

1 - طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.
2 - طلاق زن یائسه
3 - طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد.
در توضیح طلاق خلع باید بیان داشت: زن به دلیل تنفری که از شوهرش دارد حاضر است مالی که معادل یا کمتر یا بیشتر از مهریه است به او بپردازد و در مقابل این بخشش از او جدا شود. تا وقتی که زن از بخشش رجوع نکرده طلاق بائن است و به محض رجوع از بخشش طلاق رجعی می شود.
4 - سومین طلاقی که بعد ا ز سه وصلت متوالی به عمل می آید اعم از آنکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید. به این صورت که مرد بعد از دو طلاق از همسرش در سومین طلاق وی، حق رجوعش را از دست می دهد و طلاق به صورت بائن در می آید
5 - طلاقی که در نتیجه عسر و حرج زن (حالتی که زن از ادامه زندگی با همسر خود عاجز و ناتوان شده ) و اثبات این این عسر و حرج در دادگاه صورت می گیرد نیز طلاق بائن است.

 

2- طلاق رجعی

زن در مدت عده طلاق رجعی در حکم زوجه است بنابراین همچنان تمام آثار زوجیت پابرجاست.برای مثال: شوهر در این مدت باید به زن نفقه بدهد.

 

تفاوت طلاق بائن و طلاق رجعی در مدتی است که برای رجوع مرد به زن (با هر لفظ یا عملی البته به شرط قصد رجوع) تعیین شده. به این صورت که در طلاق رجعی در مدت عده (مدتی که تا پایان یافتن آن زنی که عقد نکاح او منحل شده نمی تواند شوهر دیگری اختیار کند که مدت این عده سه طهر است) رابطه زوجیت پایدار است. این تعویق در طلاق به زوجین اجازه می دهد تا بیشتر به پیامد و نتایج تصمیمی که گرفته اند بیندیشند.

 

انواع طلاق از جهت تاثیر اراده و توافق طرفین

1- طلاق یکطرفه

الف - طلاق به درخواست مرد

ب - طلاق به درخواست زن

 

2- طلاق توافقی

دومین نوع طلاق بر اساس تاثیر اراده طرفین، که در قانون مدنی به آن اشاره ای نشده اما با توجه به اصل آزادی اراده ها و مستندا به ماده 10 قانون مدنی می توان آن را در ذیل انواع طلاق قرار داد طلاق توافقی است. به این صورت که زوجین با توافق بر سر تمام مسائلی که دارند و به صورت مشترک وارد مراحل طلاق می شوند بعد از رجوع به داوری و اخذ گواهی عدم امکان سازش صیغه طلاق جاری می شود.

 

انواع طلاق از جهت درخواست کننده - پیشنهاد دهنده - متقاضی

1- طلاق خلع 

در طلاق خلع پیشنهاد از سوی زن مطرح می شود و مرد راضی به طلاق نیست ولی در این نوع طلاق زن بدلیل کراهت و تنفری شدیدی که از شوهر خود دارد، تمام یا قسمتی از مهریه خود را در قبال طلاق بذل می نماید و مرد می تواند آن پیشنهاد را قبول کند و نه.

 

2- طلاق مبارات

در طلاق مبارات پیشنهاد و خواهان طلاق هر دوی زن و شوهر هستند. در این نوع طلاق کراهت بین دو طرف حاصل شده و ادامه زندگی برای هر دو طرف امکان ناپذیر است. در طلاق مبارات زن مقداری از مهر خود را که نمی تواند مازاد بر مهریه اش باشد را می بخشد و صیغه طلاق جاری می شود.

 

نکته - طلاق توافقی حسب مورد می تواند در قالب خلع یا مبارات انجام شود.

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص طلاق و دعاوی خانواده کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: